New world computing

Door ZpAz op woensdag 17 maart 2010 15:38 - Reacties (23)
Categorie: Algemeen, Views: 12.447

Een tijd geleden kwam ik een blog tegen welke uitlegde waarom de iPad wel aan zou slaan.

Nu wil ik één ding duidelijk maken, voordat we aan het flamen beginnen (of liever, achterwege laten) het gaat me hier niet specifiek om de iPad, maar het idee van 'New world computing').

Mijn idee is namelijk, dat steeds meer en meer fabrikanten, en bedrijven, over zullen stappen op deze 'nieuwe manier van computeren'.

Eerst maar even in het kort, wat is 'New world computing' en daarmee ook meteen, wat is de 'oude wereld dan?'.

De oude wereld, een walhalla voor de tweakers. Je hebt namelijk talloze configuratie-opties, je kan doen wat je wilt op je computer, alles installeren, en je hebt overal toegang tot. Niemand 'die controleert' of een bepaalde applicatie nou wel of niet gedraaid zou moeten draaien. Of niemand die je wijs probeert te maken dat 'multitasken', misschien toch niet zo onmisbaar is als het lijkt.

Aka, de 'oude wereld computer' is zo ongeveer elke computer momenteel op de markt, Linux, OSX en Windows.

Met dit systeem moet je toch 'redelijk goed' weten wat je doet. Immers als je vanalles maar installeert, en laat draaien, heb je kans dat het geheel instabiel wordt, er misschien virussen op komen, en andere problemen die jullie vast allemaal wel eens tegen zijn gekomen. En vooral de problemen van de ander. Namelijk de buurman, of die aardige mevrouw verderop in de straat, tot aan je opa drie dorpen verderop toe.

Zij zijn namelijk degenen die minder verstand hebben van de apparaten, en de talloze mogelijkheden die er zijn. En dat is waar 'New world computing' kicks in.

In deze 'serie computers / apparaten' is er voor elke taak een eigen applicatie. Mail, internet, notities, een spelletje. En al deze applicaties draaien in een eigen sandbox.

Misschien is er voor de betreffende applicatie een API om naar de buitenwereld te communiceren. Maar dat ligt dan aan de ontwikkelaar van die applicatie. (Zo kan je vanuit de mail applicatie, een link openen, door de browser-api aan te roepen.) Maar je kan niet in het 'proces' zelf kijken of de bestanden die er bij horen.

Sterker nog, er is helemaal geen 'directory structuur' aanwezig. Geen Explorer of Finder, waar je de weg in kwijt kan raken. Elke applicatie beheert zijn eigen data als gebruiker heb je daarin, en kan je daarin helemaal niets zoeken.

Door het sandboxen (en eventuele 'non-multitasken' systeem) maak je het onmogelijk voor virussen om hun intrede te doen, immers je applicatie draait enkel wanneer je hem zelf expliciet hebt gestart.

Ook kan een gestarte applicatie, ook al is deze door jouzelf gestart, niet zomaar de data van een andere applicatie wijzigen, immers is er geen 'filesystem' en draait elke applicatie in zijn eigen sandbox. Alleen als de ontwikkelaar van de tweede applicatie het openstelt via een API, kan je met gedeeltes (van de data) van die tweede applicatie communiceren.

Wat levert dit als voordeel op? Simpel, de computer wordt niet meer trager. Je opa 3 dorpen verderop, kan zelf applicaties installeren (gaat via een centraal systeem) welke gescreend worden, of ze wel fatsoenlijk hun werk doen.

Hierdoor zal hij niet elke 3 week bij je aankloppen, omdat toolbar-x zich heeft genesteld in zijn browser. Of tijdens het downloaden van applicatie-y een virus zijn werk heeft gedaan, waardoor jij, met je cd-case je weer richting zijn huis mag begeven om het betreffende besturingssyteem opnieuw te installeren, restricties in te stellen (waar ze blijkbaar altijd perongeluk omheen komen?)

Alle 'tweakers' zullen nu denken, wat? Nee toch, dat is toch niet de richting die we op gaan? Ik wil zelf kunnen bepalen of ik via de command-line een programma installeer, 30 services op de achtergrond wil draaien, waar is mijn vrijheid gebleven?

En daar is een ander punt waar ik het ook wel over wil hebben, tweakers zijn namelijk de kleine, kleine, kleine minderheid van de consumenten. En dat gaat er zelden in hier.*

Ik denk, zoals ik aan het begin al zei, dat dat is waar we toch heen gaan. Apple heeft een beetje de aanzet gegeven** voor dit systeem. (Geen file-system / multitasken / alles gesandboxed / applicaties worden gescreend). En nu zie ik dat Microsoft met een nieuwe mobiele operating systeem exact dezelfde kant op gaat. Of Apple met de iPad (wat in mijn optiek, de eerste tablet gaat worden, die je daadwerkelijk vaak gaat tegenkomen, ook van mensen van wie je het niet verwacht (je buurvrouw verderop bijvoorbeeld)).

Ook denk ik dat Google Chrome zich voor de 'desktop' diezelfde kant op gaat bewegen. In zekere zin zijn alle applicaties daar ook 'gesandboxed' en hebben ze ook geen filesystem. Alles draait immers in de cloud, alsook je data.

De ene applicatie kan daar ook niet met de andere comminuceren, enkel als een API het toestaat. En ook is er een 'marketplace' voor de applicaties daar.

Conclusie? Ik denk dat we in de komende 10 jaar een grote verschuiving gaan zien, namelijk dat de tweaker minder kan op zijn apparaat, maar de consument des te meer.


* Bedrijven houden dus geen rekening met je, ze houden rekening met wat de andere 95% van de consument wil.
** Dit is hier als vloeken in de kerk, ik weet het.

Volgende: Adobe, really? 05-'10 Adobe, really?

Reacties


Door Tweakers user himlims_, woensdag 17 maart 2010 15:46

geweldig geschreven en leuke visie _/-\o_

ik verwacht vooral veel van het chrome en cloud, waar alles 'online' gebeurd.
Een mooi voorbeeld vind ik, online photoshoppen

maar goed dat we linux hebben, en houden :P

[Reactie gewijzigd op woensdag 17 maart 2010 15:46]


Door Tweakers user ZpAz, woensdag 17 maart 2010 15:53

@himlims_ dankje, is mn eerste blog, en moet nog 'oefenen', maar wilde pas een blog starten wanneer ik het gevoel had dat ik daadwerkelijk wat te melden had.

En inderdaad, voor de 'tweakers' zullen 'tweakable' systemen als Linux wel blijven bestaan, ook al wordt dat misschien niet standaard meegeleverd. Maar dan zet je dat er zelf op als je dat nodig acht... je bent tweaker of je bent het niet he ;)

[Reactie gewijzigd op woensdag 17 maart 2010 15:54]


Door Tweakers user plankton123, woensdag 17 maart 2010 15:53

Dus wij hebben als doelstelling het stelselmatig bashen van apple en google om zo onze tweak omgevingen te behouden!

\o/

Door Tweakers user rodie83, woensdag 17 maart 2010 15:54

Ik merk het erg aan een vriend van me. Had eerst een Nokia E71. Je kan vrijwel alles met het ding, maar het vereist wel dat je zelf actief op zoek gaat applicaties. Die moet je downloaden, via je PC overzetten of handmatig via de ingebouwde browser downloaden. Allemaal onhandig, althans, voor hem. Ik heb het toestel ook, maar ben veel meer tweaker minded dan dat hij is. Mij lukt het wel, waardoor ik mijn E71 exact heb getweakt zoals ik 'm wil hebben.

Ondertussen is hij over naar een iphone, en is zo blij als een kind ermee. Installeert van alles via de appstore en doet nu alles wat hij oorspronkelijk al wou kunnen met z'n E71.

Conclusie: je hebt gelijk. Er is een zo verschrikkelijk grote markt voor semi-open apparaten. Al die mensen die geen zin hebben om zich te moeten verdiepen in materie, maar wel een bepaalde mate van customization willen, voelen zich helemaal thuis bij apparaten van Apple. En dat is in mijn optiek volkomen begrijpelijk. Dat de échte tweakert een beetje z'n neus er voor ophaalt, ach. Ieder z'n meuk toch? En als het betekend dat ik minder figuren moet helpen met door dommigheden en/of virussen gecrashte apparaten, dan zal ik er echt geen traantje om laten :). Laat maar komen, dat "new world computing". Zolang ik maar kan blijven vasthouden aan mijn geliefde tweakbakjes!

[Reactie gewijzigd op woensdag 17 maart 2010 15:56]


Door Tweakers user ZpAz, woensdag 17 maart 2010 15:55

@Plankton123, tsja, zo kan je het ook bekijken, maar als je mijn laatste stukje had gelezen. Dan zie je dat je de kleine minderheid bent (als tweaker), en eigenlijk totaal niet interessant voor een bedrijf. Ze zullen zich er dan ook niet zo snel (meer) wat van aantrekken.

Door Tweakers user SirBlade, woensdag 17 maart 2010 15:56

Ik dacht eerst dat je een blog had gemaakt over het helaas failiete bedrijf "New World Computing" http://en.wikipedia.org/wiki/New_World_Computing

Maar on topic: zaken zoals Geen file-system, multitasken, alles gesandboxed, daar valt nog mee te leven. Het screenen van software is op zich ook niets mis mee, mits dat screenen alleen gebeurt met als doel vijandige code zoals virusen, wormen en trojans e.d tegen te houden. Waar wel wat mee mis is is het tegenhouden van applicaties omdat ze een zelfde functie hebben als een standaard applicatie(bv een browser of mediaplayer), omdat ze content bevatten die niet politiek correct is (bv sex), of omdat je met een applicatie ongecontrolleerde code kan uitvoeren (bv mame of scummvm). Dat je waarschuwt voor dat soort apps, prima, dat ze niet in de standaard appstore staan, ook goed. Maar geef ons een kans ze op eigen risico te gebruiken.

Door Tweakers user plankton123, woensdag 17 maart 2010 15:59

New World Computing, was dat niet de developer van Heroes of Might and Magic 3? :D

Edit: Ja dus :P

[Reactie gewijzigd op woensdag 17 maart 2010 15:59]


Door Tweakers user ZpAz, woensdag 17 maart 2010 15:59

@plankton123, inderdaad, zoals ook staat in de Wiki-link boven je.

Door Tweakers user Silent7, woensdag 17 maart 2010 16:10

Ja de grote software jongen willen dit al een jaar of 10.
hardware redelijk licht, en software in de cloud, betalen voor gebruik zoals we nu bij telefoons ook doen.
De rek is er wat uit, sneller voel je niet meer sinds een jaar, tenzij je echt aan het rekenen slaat, wat het gros niet doet.
Dus nieuw kopen van een pc, waarom, het werkt gewoon goed. Maar en leuke tablet, of enkel een groot scherm zonder herriebak of ruimte slokker lijkt wel fijn, je ziet ook steeds meer integratie tv en internet.
En toch blijft het wat zorgelijk, voor mij dat is, want ik heb toh liever 10 vogels in de hand dan 20 in de wolken.

Door Tweakers user messiah1994, woensdag 17 maart 2010 16:16

Ik vrees dat je gelijk hebt :|

Door Tweakers user Rubinski, woensdag 17 maart 2010 16:33

Proficiat met je blog, hij is zeer mooi geschreven, en een leuk onderwerp ook :) _/-\o_

& na het lezen van je blog heb ik wat meer inzicht gekregen in de manier van denken van Apple, waarvoor dank.

Ik heb alvast een link van je post in dit topic geplaast.

Door Tweakers user ZpAz, woensdag 17 maart 2010 16:38

@Rubensiki_be (en de rest) leuk om te zien dat mn blog goed ontvangen wordt. Daardoor krijg ik ook meer zin om nog eens een blog-post te plaatsen.

[Reactie gewijzigd op woensdag 17 maart 2010 16:39]


Door Tweakers user Lighteye, woensdag 17 maart 2010 16:46

En over 20 jaar komt er weer een bedrijf die het wiel opnieuw uitvindt en een apparaat bouwt die alles in zijn 1tje kan :Y)

Niks voor mij iig. Als ik een virus op mijn PC wil dan wil ik dat. Een middenweg waar die gast in dat artikel het over had is veel beter en eigenlijk gewoon de beste manier. Een sandbox mode standaard voor iedereen. Maar met 1 simpele (software) switch zou het mogelijk moeten zijn als vanouds te werken.

edit: ow ja, volgens mij ben je de eerste met een eerste blogpost waar wat zinnigs in staat :)

[Reactie gewijzigd op woensdag 17 maart 2010 16:47]


Door Tweakers user kronolith, woensdag 17 maart 2010 17:04

Mooie blog :) ! Ik denk inderdaad dat dit wel de toekomst gaat worden (hoe jammer ik dat ook vind).

Door Tweakers user elmoxx, woensdag 17 maart 2010 17:43

Goede blog inderdaad. Ik denk dat je goed zit met jou visie op wat er gebeurt/gaat gebeuren. Misschien jammer voor een kleine groep (ons tweakers) maar voor de massa vele malen handiger.

Op dit moment is veel van deze aanloop tot het 'cloud-werken' nog gratis. Dan werkt het goed en kun je thuis met minder performance toch nog goed uit de voeten. Wanneer er echter betaald moet worden per bit data-verplaatsing in de cloud, dan ga ik me afvragen of dit echt gewaardeerd zal worden..

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat, boeiend om te volgen!

Door Tweakers user Tharulerz, woensdag 17 maart 2010 17:54

@Silent7

Sneller voelen we niet meer? Nog nooit een SSD geprobeerd neem ik aan? :)

Door Tweakers user sebastius, woensdag 17 maart 2010 18:50

Ik onderschrijf jouw visie. En weet je? Na tweaken vanaf de hardcore ZX Spectrum, via MSDOS, Windows etc etc ben ik er zelf wel aan toe eigenlijk. Doe mij maar een appstore, loos dat multitasken maar.

Ik heb een iPod Touch, zonder jailbreak, download alles via de appstore, vind het prima. Ik heb een Android telefoon met stock firmware en ik ben er tevreden mee. De tijd dat ik m'n windows ging tweaken en optimaliseren is allang voorbij. Windows 7 mag nog stukken simpeler worden van me!

De computer is voor mij een middel geworden, en niet meer een doel opzich.

Door Tweakers user teek2, woensdag 17 maart 2010 19:18

Briljant stuk, helemaal mee eens, ineens kan ik de discussie die ik met sommige vrienden blijf hebben goed plaatsten. Ik discussieer vaak met new-worlders als fanatieke old-worlder die vast blijft houden aan zijn super configureerbare Linux. Ik heb liever ext4 dan XFS, liever grub dan Lilo, liever KDE4 dan Gnome, liever chromium dan chrome, run dialog moet onder ctrl-space niet alt-f2. Wat leef ik in een andere wereld dan de meeste mensen die ik ken :p

Mooi voorbeeld als ik chrome gebruik zegt mijn vriendin: "Wat is dit? Ik wil normaal internet!"

[Reactie gewijzigd op woensdag 17 maart 2010 19:22]


Door Tweakers user afraca, woensdag 17 maart 2010 20:33

Je "1-star" moet voor de "2-star" komen in de tekst, anders is het onlogisch...... (Weet ik veel hoe je zo'n verwijzing naar een voetnoot noemt...)

Door Tweakers user ZpAz, woensdag 17 maart 2010 20:40

@afraca fixed :)

Door Tweakers user John_Glenn, donderdag 18 maart 2010 10:27

Denk dat je helemaal gelijk hebt. Stel je voor dat Philips je een pc-achtige Senseo zou geven (een 8-bit proc geloof ik, dus verwacht er niet te veel van), wat dat met de gebruiksvriendelijkheid zou doen (edit: ik bedoel dus, pc's zijn eigenlijk rare computers; alle andere computers zijn gewoon voor een enkel doel geoptimaliseerd). Wat dat betreft zie ik zo'n iPad als media-appliance wel zitten.

Er is wel een probleempje: als dit de toekomst is, dan worden tweaker-vriendelijke systemen straks schaars en duur. Je ziet dit al bij de telefoons: op de Android telefoons krijg je geen root access, en als je dat dan zelf organiseert ben je je garantie kwijt (dus dat maakt het indirect duur), en zo'n N900 waar je dat wel krijgt is duur en wordt alleen nog maar duurder als straks blijkt dat de markt ervoor slechts in de <1% tweakers op de wereld bestaat...

Sorry, even wat pessimisme ventileren ;)

[Reactie gewijzigd op donderdag 18 maart 2010 10:28]


Door Tweakers user Katsunami, dinsdag 21 juni 2011 13:14

Op het moment gaan zowel Windows als OSX een richting op die ik niet op wil. Ook spellen met hun DLC en online authenticatie gaan dezelfde richting op.

- Bedrijven bepalen wat je mag gebruiken.
- Bedrijven bepalen hoe je het mag gebruiken.
- Bedrijven bepalen wanneer je het mag gebruiken.
- Bedrijven bepalen hoe lang je iets mag gebruiken.

Een "bedrijf" ergens in de wereld maakt de keuzes voor jou, en het enige dat jij moet doen, is betalen. Als er dan aan de andere kant de stekker uit gaat omdat een bedrijf vindt dat je nu iets wel lang genoeg hebt gebruikt (zij het muziek met DRM, een OS, of wat dan ook), dan heb je pech en moet je maar overstappen naar het volgende nieuwe.

Men gaat zelfs zo ver dat men wil bepalen waar, en hoe jij je data opslaat en dat je zelfs daarover niet meer een eigen beheer hebt.

Ik weiger daarin mee te gaan, en daarom ben ik ondertussen langzamaan aan het overstappen naar Linux (onder Gnome 3). Daar kan ik tenminste met mijn computer en data doen wat ik wil. Tevens ben ik gestopt met het kopen van spellen nadat ik heb gemerkt wat voor restricties er zitten aan DLC van bijvoorbeeld Dragon Age, of dingen zoals "Je mag maar 3x activeren" van andere spellen.

Op het moment weiger ik dingen als dropbox te gebruiken, muziek met DRM erop koop ik niet, en spellen met DLC, online activatie en permanente online verbinding laat ik links liggen.

Vroeger had je een "personal computer". Dat was een machtig apparaat met ongekende mogelijkheden, waar je verstand van moest hebben om het te kunnen gebruiken; je moest ook een goede reden daarvoor hebben, zoals het uitvoeren van de een of andere taak. Tegenwoordig is het voor de gewone mensen niet meer dan een stuk speelgoed waarvoor je toestemming nodig hebt van de grote bedrijven voordat je het mag gebruiken.

Flikker toch op. Als ik iets koop, dan wil ik het gebruiken zolang ik zelf wil, en hoe ik wil. Als ik dat niet meer kan met de computer, dan mag de computerwereld van mij kapot vallen, verkoop ik mijn privé computerspulen en dan ga ik omscholen naar iets anders. In de computerwereld begin ik me meer en meer een of andere randmongool te voelen die maar te vreten heeft wat hem gevoerd wordt, en dat bevalt me niet.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 21 juni 2011 13:20]


Door Tweakers user ZpAz, dinsdag 21 juni 2011 13:17

Bij zowel Windows als OSX kan je (momenteel) nog gewoon buiten de App-Store je spullen halen. Mocht alle software die ik gebruik alleen in een App-Store staan voor een schappelijke prijs, dan zou ik dat niet zo erg vinden, heb zelf een iPhone en Pad, en heb daar niet het idee van laat ik hem eens jailbreaken, vrijwel alles wat ik nodig acht vind ik in de App-Store.

Wat ik wel irritand vind is DRM, zo kocht ik gisteren een eBook, via een website, zit er Adobe DRM op, en dat zorgt ervoor dat ik het niet kan lezen op mijn iPad... terwijl als het gewoon een ePub bestand zonder DRM werd geleverd dit geen probleem was.

De mogelijkheid moet er wel zijn om je 'data te verhuizen' als je dat wilt imho.

Reageren is niet meer mogelijk