Adobe, really?

Door ZpAz op donderdag 13 mei 2010 17:04 - Reacties (39)
Categorie: Algemeen, Views: 4.122

Met wat ik vandaag, eigenlijk net op het internet tegenkwam, deed mijn spreekwoordelijke klomp breken. Ik heb namelijk helemaal geen klompen, en heb momenteel zelfs geen schoenen aan, maar toch, ik vond het maar een vreemd bericht.

Op de website van Adobe staat een bericht waarin ze praten over 'het gesloten zijn van het web dankzij Apple'... en toen dacht ik Adobe.. really? Meen je serieus waar je het over hebt? Laten we het bericht eens in wat stukjes breken.
http://images.macrumors.com/article/2010/05/13/094622-adobe_choice.jpg
Het plaatje komt van een Adobe reclame voor het open web
As the founders of Adobe, we believe open markets are in the best interest of developers, content owners, and consumers. Freedom of choice on the web has unleashed an explosion of content and transformed how we work, learn, communicate, and, ultimately, express ourselves.
Kan het er niet meer mee eens zijn, content moet beschikbaar zijn voor iedereen, en altijd. Prima, maar in mijn optiek draaft dit rechtstreeks in 'tegen flash' en straks komen we wel tot het punt waarom ik dat vind.
If the web fragments into closed systems, if companies put content and applications behind walls, some indeed may thrive..
Hiermee doelen ze uiteraard op Apple met hun app-store, maar als je het zinnetje leest, slaat het dan voor het internet niet op hunzelf? Flash is gesloten, punt, het komt alleen uit op platformen waar Adobe het voor uit wil brengen. Dit is op verschillende manieren te zien.

Onder andere, Flash onder OSX en Linux is een ondergeschoven kindje, waar blijft mijn 64bits flash plugin voor een 64bits OS? Waar blijft mijn hardware-acceleration support? Waar blijft mijn perfomance... voor Linux was het nog erger, daar hebben ze een tijd meerdere versies achter gelopen op de Flash player. Adobe bepaald in dit geval dus, wie wat te zien krijgt, immers als hun geen Flash player maken voor een OS, dan zie je geen flash. Punt. En het is al tijden duidelijk dat Adobe 'alleen zin heeft' om een goede Flash player voor Windows te maken, en ze sluiten de rest dus buiten of stoppen er halve resources in.

Nog een ander voorbeeld, mobiele telefoons, hoevaak hebben ze al wel niet gezegd: "Ja, wij gaan 'flash naar het mobiele web brengen" en hoelang heeft dit niet geduurd? Na 3 jaar ontwikkelen (minstens) hebben ze vorige week eindelijk een demo getoond, en kunnen we het misschien dit jaar verwachten. Is dat open? Dat alle bedrijven op Adobe moeten wachten tot ze hun systeem eindelijk geport hebben?

Wat als er een nieuw OS op de markt komt, desktop of mobiel dat maakt niet uit, dan is de kans groot dat Adobe eerst 3 jaar de kat uit de boom gaat kijken, en misschien dan later een flash player uitbrengt, en dat is dan te hopen, dat draaft toch regelrecht in tegen hun zin
'If the web fragments into closed systems'
Echt hebben ze wel doorgehad wat ze opschreven?
We believe that consumers should be able to freely access their favorite content and applications, regardless of what computer they have, what browser they like,
Staat even verder. Hallo? Hoelang heeft het geduurd voordat flash beschikbaar was voor alle browsers? En dat dan zelfs onder een enkel OS.
We believe that Apple, by taking the opposite approach, has taken a step that could undermine this next chapter of the web
Sorry, wat zeg je hier? Je zegt dat Apple de tegengestelde richting opgaat en voor een gesloten web kiest? Dan ben ik wel benieuwd welk gesloten formaat ze voor het web willen uitbrengen, voor zo ver ik weet pushen ze op HTML5* wat exact het tegenovergestelde is, de specificaties hiervan zijn voor iedereen open, en iedereen kan dus op zijn haar machine deze 'code' draaien, hier is niets gesloten aan.

Als ik morgen met een OS kom, en ik wil de 'HTML 5 applicaties' laten draaien, dan kan dat gewoon. Ik kan immers zelf de software uitbrengen die HTML5 kan ondersteunen. Maar als ik Flash wil draaien, dan moet ik maar hopen en bidden dat Adobe een beetje support wil geven, en hun product voor mijn platform wil ontwikkelen, dan vraag ik me af... wie houd het 'open web' nu tegen dan?

Zolang Flash een substantieel marktaandeel heeft, blijft het web 'gesloten' voor de kleinere os-sen, want Adobe heeft helemaal geen zin om die te ondersteunen, dat is al lang duidelijk. Nu wil Apple het geheel doorbreken door een vervanger aan te bieden (samen met Google en vele andere grote bedrijven die ook achter HTML5 staan) en dan zegt Adobe, ja maar jullie maken het web gesloten?

Misschien is 10% (zwaar overdreven, no way dat 10% van de content op het web daadwerkelijk flash is) nu even niet beschikbaar op Apple's apparaten, maar over 2 jaar of minder? Mogen we blij zijn dat Apple deze stap heeft genomen, veel bedrijven gaan al over op HTML5 en laten flash liggen, om de mogelijkheid te creëren om op een daadwerkelijk open systeem te draaien, wat toegankelijk is voor elk apparaat, en wordt er samen naar een 'echt open web gegaan' in plaats van het 'open flash' waar Adobe het blijkbaar over heeft?

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de ondersteuning van de blinden en slechtzienden onder flash, komen die aan met hun gespecialiseerde browser, en wat zien ze dan? Niets...
In the end, we believe the question is really this: Who controls the World Wide Web? And we believe the answer is: nobody — and everybody, but certainly not a single company.
Inderdaad Adobe, een enkel bedrijf moet niet de mogelijkheid hebben om content voor het web enkel beschikbaar te laten maken, voor het gedeelte waarvan hun denken dat het marktaandeel groot genoeg is, en waar voor hun er dus genoeg geld mee te verdienen is.

* En alle omliggende gerelateerde technieken.

Comments zijn toegestaan, maar niet flamen.

Volgende: Stockholm syndroom revisited 07-'10 Stockholm syndroom revisited
Volgende: New world computing 03-'10 New world computing

Reacties


Door Tweakers user Blokker_1999, donderdag 13 mei 2010 17:11

Om te beginnen is html5 op dit moment ook geen oplossing. De huidige versie is een kladversie. Daarnaast kan je met html5 en andere technieken ver gaan maar zal je nooit zo ver kunnen gaan als met een flash of silverlight.

En laat ons eens kijken naar <video>.Waar het uiteindelijk allemaal om draait. Apple kiest voor h.264. Een formaat dat open is, maar niet gratis.

Dan moet je dus gaan kiezen tussen iets dat gratis is maar niet open, of open is maar niet gratis. Wat is dan ineens de beste keuze?

Door Tweakers user coyote1980, donderdag 13 mei 2010 17:17

Maar als ik Flash wil draaien, dan moet ik maar hopen en bidden dat Adobe een beetje support wil geven, en hun product voor mijn platform wil ontwikkelen, dan vraag ik me af... wie houd het 'open web' nu tegen dan?
Ehhhh, ik kan het mishebben hoor, maar was het niet Apple die Flash tegenhoud op hun devices ipv Adobe die weigert software voor Flash op de iXxx devices te ontwikkelen?

Hardstikke mooi dat Apple HTML5 aanhangt, neemt nog steeds niet weg dat Flash nog steeds geblokkeerd wordt door Apple onder het motto "instabiel" terwijl het vooral om de centjes gaat...

Door Tweakers user boe2, donderdag 13 mei 2010 17:20

Jij denkt dus ECHT dat Flash het enige product van adobe is? Van ooglappen gesproken....

Als maker van dreamweaver lijkt het me toch normaal dat je open webstandaarden zwaar pushet.

Door Tweakers user Icyzer, donderdag 13 mei 2010 17:22

Je hebt een punt dat Adobe een beetje hypocriet is, maar ik vind je tekst wel erg proapple voorkomen :/

Door Tweakers user ZpAz, donderdag 13 mei 2010 17:25

@Coyote1980, inderdaad Apple weigerd flash op hun apparaten, maar wat hebben ze tot nu toe geweigerd? Eigenlijk niets, voor Android is er na 3 jaar ook nog niets te zien, als de ontwikkeling altijd zo 'snel' blijft gaan, dat lijkt me niet wenselijk of wel? Of als er een nieuwe speler in de markt komt met een nog kleiner marktaandeel, en Adobe geen zin heeft om daar voor te ontwikkelen, maken ze daarmee het web open?

Of is dit juist geen verkeerde zet van Apple, en forceren ze het web nu richting een open formaat.

@Blokker_1999
Waarom zou je nooit met HTML5 even ver kunnen komen als met flash en silverlight? Diverse frameworks als Cappucino en Sproutcore laten zien dat het mogelijk is om RIA's te maken, of Googles eigen GWT?

Over de reden waarom geen Flash, heeft Steve al uitgelegd in de brief: Thoughts on flash en het zijn volgens mij allemaal prima argumenten?

Ook voor animaties en vectors is er nu Canvas en SVG, wat prima presteerd (onder een degelijke browser) en zijn er zelfs browser met GPU acceleratie, en zijn games ook mogelijk dmv WebGL, dat het nog niet veel wordt toegepast betekend niet dat het niet kan.

Het enige wat Adobe hier voor heeft met flash is een goede IDE, maar aangezien ze ook bezig zijn om HTML5 te supporten in hun IDE (dacht ik, nog in ontwikkeling) is dat binnenkort ook een punt minder, alsook Apple die misschien met een IDE bezig is ala 'flash' maar dan gebasseerd op HTML5 (de code die er uit komt). Als je het nieuwsbericht van laatst kan geloven.

Over de video-codec, van mij had het wel zo mogen zijn dat er een keuzemogelijkheid was voor de codec, of dat het systeem kijkt welke codec beschikbaar is oid. H.264 is volgens mij één van de weinige codecs die hardware-support heeft, en dat is de reden dat daar voor is gekozen, je hebt weinig aan een 'open codec' die je CPU naar de 100% duwt, en je batterij snel leeg maakt. -- Een open codec met wel GPU ondersteuning zou inderdaad nog beter zijn.

@Boeboe
Dat heb ik nergens gezegt of wel? Het is compleet irrelevant of ze Photoshop, of Dreamweaver hebben, dat heeft niets met de flash discussie te maken.

[Reactie gewijzigd op woensdag 13 april 2011 21:50]


Door Pieter, donderdag 13 mei 2010 17:26

Ze stoppen het niet achter een 'Flash' wall. De Flash specifications zijn open en voor iedereen toegankelijk. Iedereen kan en mag een flash-speler maken voor haar of zijn platform.

Door Tweakers user VVVJeroen, donderdag 13 mei 2010 17:27

Over de insteek van Apple (en andere bedrijven) bij de invoering van <video> binnen html5 heeft crisp ook al een mooie blog geschreven. Crisp's blog: The real reason Apple and Microsoft are embracing 'HTML5'

Om dan te quoten uit de mail waarna crisp ook verwijst:
Apple refuses to implement Ogg Theora in Quicktime by default (as used
by Safari), citing lack of hardware support and an uncertain patent
landscape.

Google has implemented H.264 and Ogg Theora in Chrome, but cannot
provide the H.264 codec license to third-party distributors of
Chromium, and have indicated a belief that Ogg Theora's quality-per-bit
is not yet suitable for the volume handled by YouTube.

Opera refuses to implement H.264, citing the obscene cost of the
relevant patent licenses.

Mozilla refuses to implement H.264, as they would not be able to obtain
a license that covers their downstream distributors.

Microsoft has not commented on their intent to support <video> at all.
Ik ben ervan overtuigt dat de zogenoemde "open standaard" van H.264 die Apple wil gebruiken heel veel te maken heeft met het financiële voordeel dat Apple daaruit kan behalen, door de patentportfolio die Apple daarin heeft opgebouwd.
Als je vervolgens kijkt naar de problemen die een 'open' standaard, wat niet meer betekend dan uitgebreide documentatie, geeft voor de opensource software bouwers zoals Mozilla is het naar mijn mening meer het einde dan het begin van een open standaard. Zowel Flash als H.264 zijn niet open, welke van beiden opener is laat ik even in het midden.
Een gratis opensourse <video> codec was in mijn ogen veel beter geweest....

Door Tweakers user Felyrion, donderdag 13 mei 2010 17:27

Ik ben het top op zekere hoogte wel met je relaas eens, meer ik wil je toch aanraden wat dieper in HTML5 te duiken... HTML5 doet zelf erg weinig, en is zeker niet de "holy grail" op dit moment.
Zoals bijvoorbeeld de hierboven genoemde video tag. Er wordt niet gespecificeerd welke standaard daar gebruikt wordt. En zo zijn er nog wat twijfelachtige wijzigingen.

Ook heeft apple gesteld dat het met een eigen "flash" variant komt. Dit zou dan de omgekeerde wereld worden. Zoals de huidige berichtgeving laat geloven werkt deze flash-variant op de een api van osx, zodat deze zonder plugin's op andere platforms niet zal werken... komt me bekend voor..

Maargoed.. zowel HTML5 als de flash-variant van apple zijn nog niet gereed, dus we zullen zien wat het gaat worden.

Door Pieter, donderdag 13 mei 2010 17:28

Doordat Flash een open is draait het in principe voor ieder platform. Dat is een open web toch of niet.

Door md204, donderdag 13 mei 2010 17:31

Hardstikke mooi dat Apple HTML5 aanhangt, neemt nog steeds niet weg dat Flash nog steeds geblokkeerd wordt door Apple onder het motto "instabiel" terwijl het vooral om de centjes gaat...
Waar komt dat idee toch vandaan, dat Apple's app store ineens instort omdat alle klanten massaal naar online flash spelletjes en applicaties vluchten? Kan jij voorbeelden geven van spelletjes die daadwerkelijk geschikt zullen zijn om gespeeld te worden op een iPhone of Nexus?

Ik kan me voorstellen dat mensen voor de gein meteen naar spele.nl gaan om daar vervolgens tot de teleurstellende conclusie komen dat spelletjes en applicaties die ontwikkeld zijn voor een computer met toetsenbord en muis toch echt alleen tot hun recht komen op een computer met toetsenbord met muis.

Een mooi voorbeeld is de FarmVille demo op de Nexus. Omdat FarmVille totaal niet ontwikkeld is voor een klein scherm loopt het niet alleen tergend traag, maar moet de gebruiker constant heen en waar pannen en zoomen om de te kleine knopjes in te drukken.

Hetzelfde geldt voor alle flash sites die baseren op het gebruik van de pijltjestoetsen, mouseovers etc. Die gaan gewoon niet (fijn) werken.

Welke toegevoegde waarde zal flash werkelijk bieden aan een mobiele telefoon? De overgrote meerderheid van flash websites zal alsnog niet goed werken en je levert in op performance en batterijleven. Doe mij dan maar af en toe een blauw blokje.

Door Tweakers user ZpAz, donderdag 13 mei 2010 17:32

Pieter schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 17:26:
Ze stoppen het niet achter een 'Flash' wall. De Flash specifications zijn open en voor iedereen toegankelijk. Iedereen kan en mag een flash-speler maken voor haar of zijn platform.
Dan ben ik wel benieuwd naar de 'opensource' flash spelers die alles kunnen afspelen, die installeer ik dan meteen even op OSX hier.
Ook heeft apple gesteld dat het met een eigen "flash" variant komt. Dit zou dan de omgekeerde wereld worden. Zoals de huidige berichtgeving laat geloven werkt deze flash-variant op de een api van osx, zodat deze zonder plugin's op andere platforms niet zal werken... komt me bekend voor..
Fout, gebasseerd op != enkel aanwezig op, Cappuccino een open-source framework voor HTML (JS e.d) is gebasseerd op Cocoa, maar werkt zonder problemen gewoon op je Windows bakkie zonder wat te installeren. Dat is dus niet de kant die Apple op wil, lijkt me ook sterk, aangezien ze zelf bijvoorbeeld al SproutCore gebruiken, ook een systeem wat overal op werkt voor hun producten (o.a Mobileme)
Ik ben het top op zekere hoogte wel met je relaas eens, meer ik wil je toch aanraden wat dieper in HTML5 te duiken... HTML5 doet zelf erg weinig, en is zeker niet de "holy grail" op dit moment.
Zoals bijvoorbeeld de hierboven genoemde video tag. Er wordt niet gespecificeerd welke standaard daar gebruikt wordt. En zo zijn er nog wat twijfelachtige wijzigingen.
De video-tag is inderdaad nog een 'obstakel' maar verdiep jij je ook maar eens meer in HTML5 e.d, en je ziet dat het een groot deel van Flash wel over kan nemen. Nu heb ik het woord HTML5 genomen omdat dat een beetje een container woord is geworden voor veel (open) webtechnieken, het zou ook zo wat zijn als ik ze elke keer bij naam allemaal moet noemen.

@Pieter ik volg je zin niet helemaal. Je stelt dat flash open is voor elk platform? Waarom is het dan nog lang niet op elk platform? (Naast die van Apple). Waarom duurde het dan zo lang dat het in een open-source OS als Linux fatsoenlijk werkt? Als het echt open was zouden er al lang OS-gurus geweest zijn die een flash-player hadden neergezet wat ook alles ondersteund voor bijvoorbeeld dat OS.

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 mei 2010 17:34]


Door Tweakers user boe2, donderdag 13 mei 2010 17:33

ZpAz schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 17:25:
@Boeboe
Dat heb ik nergens gezegt of wel? Het is compleet irrelevant of ze Photoshop, of Dreamweaver hebben, dat heeft niets met de flash discussie te maken.
Flash is slechts 1 van hun producten (die trouwens WEL een open standaard is), jij rekent hen volledig af op dit ene zwakke argument, alsof Adobe de grote boosdoener is en apple het slachtoffer.
maar verdiep jij je ook maar eens meer in HTML5 e.d, en je ziet dat het een groot deel van Flash wel over kan nemen
Iemand leeft hier in een sprookjeswereld 8)7

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 mei 2010 17:34]


Door Tweakers user ZpAz, donderdag 13 mei 2010 17:35

Och wat is Apple zielig, nee hoor, Adobe speelt hier nu de gebeten hond. Maar nogmaals, als een open standaard is waarmee je een player kan maken die alles ondersteund? Waarom is dat dan nergens te bekennen? Terwijl er legio (voorbeeld) HTML5 ondersteunende open-source projecten zijn.

@Boeboe hier dan maar wat voorbeelden om mezelf uit mn sprookjeswereld te halen.

Een RIA: Google Docs? Atlas 280 of wat dacht je van elke applicatie op WebOS? Dat is namelijk gebasseerd op HTML5, de kernel is linux, maar elke applicaties is in HTML5 gemaakt, sterker nog zelfs de IDE is in HTML5 gemaakt, om de programma's mee te maken.

Fancy animaties, wat dacht je van Apples iAd die animaties doen niets onder aan flash animaties.

Wat dacht je van spellen, misschien Quake wat gebasseerd is op o.a WebGL?

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 mei 2010 17:38]


Door Tweakers user boe2, donderdag 13 mei 2010 17:38

Waarom is dat dan nergens te bekennen?
Omdat je totaal geen opzoekingswerk doet vooraleer je mond te openen? Linux heeft meerdere open source flash spelers, alsook osx. Google is your friend.
Terwijl er legio (voorbeeld) HTML5 ondersteunende open-source projecten zijn.
Open source projecten die je toelaten scripted vectoranimaties en interfaces te maken? Link mij er dan eens eentje aub.


*edit* nevermind, apple heeft gezegd dat html 5 goed is. Fanboys declareren het meteen heilig en de oplossing van alle problemen. Sorry om je gestoord te hebben, veel plezier met je iAd :Y)

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 mei 2010 17:42]


Door Tweakers user ZpAz, donderdag 13 mei 2010 17:40

@Boeboe, ik had het over de spelers. Voor IDE's Adobe is bezig met HTML5 ondersteuning, en volgens een bericht van laatst (en in de lijn der verwachtingen) is Apple ook bezig met een IDE om 'flash te vervangen'.

Ook zal hun iAd platform (met de animaties) vast gemaakt zijn in een bepaalde IDE dus even wachten tot dat gelanceerd word (7 juni)

Maar als er zoveel goede 'open-source' flash players zijn? Waarom zit iedereen op Linux dan altijd te zeuren over het gemis van een goede Flash player? Misschien zijn ze toch niet zo goed en compleet als je wil doen overkomen, netzoals Silverlight, daar is ook een open-source variant van, maar die loopt wel constant achter.

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 mei 2010 17:41]


Door PIETER, donderdag 13 mei 2010 17:41

Flash is gewoon een open-formaat, zie www.openscreenproject.org van Adobe om veel onderdelen van Flash te sharen met de community. Voor een alternatieve Flashplayer, zie bv: Gnash.

Door Pieter, donderdag 13 mei 2010 17:42

Singular experience, multiple devices

The Open Screen Project is an industry-wide initiative, led by Adobe and backed by other industry leaders who all share one clear vision: Enable consumers to engage with rich Internet experiences seamlessly across any device, anywhere.
Partners in the Open Screen Project are working together to provide a consistent runtime environment for open web browsing and standalone applications — taking advantage of Adobe® Flash® Player and, in the future, Adobe® AIR®. This consistent runtime environment will remove barriers to publishing content and applications across desktops, mobile phones, televisions, and other consumer electronics

Door Tweakers user VVVJeroen, donderdag 13 mei 2010 17:48

Ja, er zijn geen goede flash players voor Linux. Maar door de H.264 codec te pushen binnen <video> zorgt Apple (en ook Microsoft) ervoor dat dit juist moeilijk wordt binnen Linux!
H.264 is niet gratis en/of opensource waardoor het voor Linux weer moeilijk wordt om de codec te ondersteunen omdat ze zich moeten houden aan allerlei voorwaarden van MPEG-LA.

Door Tweakers user ZpAz, donderdag 13 mei 2010 17:50

Gnash:

Staat zelf, ze supporten 7, 8 een beetje en 9 een beetje.

Kijk je op de site van Adobe:
The SWF file format is available as an open specification to create products and technology that implement the specification. SWF 9 introduced the ActionScript™ 3.0 language and virtual machine. The SWF 10 specification expands text capabilities with support for bidirectional text and complex scripts with the new DefineFont4 tag. The DefineBitsJPEG4 tag allows embedding JPEG images that have an alpha channel for opacity and also a smoothing filter. SWF 10 also adds support for the free and open-source Speex voice codec and for higher frequencies in the existing Nellymoser codec.
Aa kijk aan, 9 is open.. maar ik lees ook iets van 10, met meer mogelijkheden.. maar waar staat nu dat die ook open is?

Kijk je op wikipedia:
Adobe makes available a partial specification of SWF.[7] The document is claimed to be missing "huge amounts" of information needed to completely implement SWF
Aa, blijkbaar mist er veel uit de open specificatie om een goede flash speler te maken.. oww nee, dat is goed. Flash is helemaal niet 'zo open'.
Flash is gewoon een open-formaat, zie www.openscreenproject.org van Adobe om veel onderdelen van Flash te sharen met de community. Voor
Veel != alles? Je kan dus nu een 'net niet flash speler ontwikkelen die net niet alles kan afspelen.'. mja.

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 mei 2010 17:53]


Door Tweakers user Bonthouse, donderdag 13 mei 2010 17:55

Boeboe schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 17:33:
[...]


Flash is slechts 1 van hun producten (die trouwens WEL een open standaard is), jij rekent hen volledig af op dit ene zwakke argument, alsof Adobe de grote boosdoener is en apple het slachtoffer.
Eh.. ja. Dat is Apple inderdaad dan. Zij zijn namelijk de gene die boze klanten krijgen omdat de iPhone loei heet wordt door flash websites, of macbooks die na ander half jaartje er mee ophouden omdat de processor te lang te heet is geweest omdat de eigenaar youtube filmpjes keek.

Op dit moment wordt mijn Macbook Pro zwaarder belast en dus warmer tijdens het kijken van een 360p youtube filmpje als dat ik een 1080p film kijk op een extern scherm.
Zodra dat niet meer het geval is, misschien zet ik dan de FlashBlock plug-in uit, maar echt niet eerder.

Vanaf dat Adobe Flash heeft overgenomen is de vooruitgang van Flash echt zo ongelovelijk treurig geworden. Adobe heeft zichzelf er mee in de voet geschoten.
Apple is de eerste die er tenminste eens wat van zegt.

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 mei 2010 17:57]


Door Tweakers user VVVJeroen, donderdag 13 mei 2010 17:57

Lees Crisp's blog: The real reason Apple and Microsoft are embracing 'HTML5' eens, hierin wordt <video> en HTML5 heel uitgebreid besproken (wel in het Engels).
Om maar even Steve Jobs te quoten:
All video codecs are covered by patents. A patent pool is being assembled to go after Theora and other “open source” codecs now. Unfortunately, just because something is open source, it doesn’t mean or guarantee that it doesn’t infringe on others patents. An open standard is different from being royalty free or open source.
Doe mij maar weer die royalty vrije opensource standaarden.

[Edit:]
Om maar even te quoten uit http://www.engadget.com/2...patent-licensing-and-you/ :
So why does Firefox support Theora and not H.264?

It all goes back to the licensing terms we talked about above -- in order to ship an H.264 decoder with Firefox, Mozilla would have to pay the MPEG-LA something around $5 million a year.
Dit klinkt dus zeer denderend voor bijvoorbeeld Ubuntu, en noem maar een andere Distro!

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 mei 2010 18:04]


Door Tweakers user SirBlade, donderdag 13 mei 2010 18:17

Bonthouse schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 17:55:
[...]


Eh.. ja. Dat is Apple inderdaad dan. Zij zijn namelijk de gene die boze klanten krijgen omdat de iPhone loei heet wordt door flash websites, of macbooks die na ander half jaartje er mee ophouden omdat de processor te lang te heet is geweest omdat de eigenaar youtube filmpjes keek.

Op dit moment wordt mijn Macbook Pro zwaarder belast en dus warmer tijdens het kijken van een 360p youtube filmpje als dat ik een 1080p film kijk op een extern scherm.
Zodra dat niet meer het geval is, misschien zet ik dan de FlashBlock plug-in uit, maar echt niet eerder.
Een laptop moet zonder problemen lange tijd op volledige belasting kunnen draaien, ongeacht wat die belasting veroorzaakt. Als dat niet kan is het ontwerp niet deugelijk. Misschien zou Apple wat meer moeten letten op warmteafvoer en wat minder op uiterlijk.

Door Tweakers user ZpAz, donderdag 13 mei 2010 18:23

@SirBlade, elke computer of laptop wordt 'warmer' als je bijna 100%CPU gaat gebruiken. Maar dit gaat lichtelijk offtopic.

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 mei 2010 18:23]


Door Tweakers user SirBlade, donderdag 13 mei 2010 18:44

ZpAz schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:23:
@SirBlade, elke computer of laptop wordt 'warmer' als je bijna 100%CPU gaat gebruiken. Maar dit gaat lichtelijk offtopic.
Warmer worden ok, maar defect raken is een ontwerpfout.

Door Tweakers user ZpAz, donderdag 13 mei 2010 18:51

Uiteraard, maar niemand hier die beweerde dat zijn of haar computer of apparaat stuk ging door flash? Daarnaast is er toch wel iets vreemds aan de hand als een flash 320P film de computer even warm maakt als een 1080P MKV film oid.

Dat flash op sommige systemen minder draait weten we wel, en is niet de discussie die ik wil voeren, mij ging het om een 'open web' volgens Adobe, en hoe Flash (een product van Adobe) juist het web niet open maakt.

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 mei 2010 18:52]


Door Tweakers user VVVJeroen, donderdag 13 mei 2010 19:35

ZpAz schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:51:
Uiteraard, maar niemand hier die beweerde dat zijn of haar computer of apparaat stuk ging door flash? Daarnaast is er toch wel iets vreemds aan de hand als een flash 320P film de computer even warm maakt als een 1080P MKV film oid.

Dat flash op sommige systemen minder draait weten we wel, en is niet de discussie die ik wil voeren, mij ging het om een 'open web' volgens Adobe, en hoe Flash (een product van Adobe) juist het web niet open maakt.
Chapeau, en hier ben ik het aardig mee eens, beste opzet is gewoon een stevig opensource initiatief, waardoor je geen problemen hebt met royalties en daardoor browserbouwers optimaal kunnen innoveren. Opdat we dus geen kromme dingen krijgen waardoor Apple en Microsoft hun browsers kunnen afleveren mét H.264 support en alternatieve browserbouwers als Mozilla met de handen in het haar zitten wegens de gigantische royalties (of het helemaal niet kunnen implementeren).

Dus: eens met Adobe dat Apple/Microsoft en conglomeraten het web geslotener willen maken. Oneens dat Adobe wel de open standaard is die we wensen...

Ik vind overigens zelf iAd een perfect voorbeeldje van de verkeerde weg die Apple is ingeslagen. Ze bouwen een systeem in in het besturingssysteem (en gebruiken dus hun marktpositie met de iPhone/iPad) om vervolgens andere concurenten weg te werken (Google). Dit doet mij vééél te veel denken aan wat Microsoft deed met bijvoorbeeld Internet Explorer.

Betreffende de kapotte hardware:
[quote]Bonthouse schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 17:55:
[...]
Eh.. ja. Dat is Apple inderdaad dan. Zij zijn namelijk de gene die boze klanten krijgen omdat de iPhone loei heet wordt door flash websites, of macbooks die na ander half jaartje er mee ophouden omdat de processor te lang te heet is geweest omdat de eigenaar youtube filmpjes keek.
[...]
[/quote]

Door Tweakers user Icyzer, donderdag 13 mei 2010 19:40

Flash maakt het web inderdaad niet opener. Maar dit is een beetje de pot die de ketel voor zwart uitmaakt (of wat het gezegde ookalweer was). Ik ben wel nieuwsgierig naar HTML5, maar wat mij betreft word het geen h.264...

Door Tweakers user ZpAz, donderdag 13 mei 2010 19:43

Ik vind overigens zelf iAd een perfect voorbeeldje van de verkeerde weg die Apple is ingeslagen. Ze bouwen een systeem in in het besturingssysteem (en gebruiken dus hun marktpositie met de iPhone/iPad) om vervolgens andere concurenten weg te werken (Google). Dit doet mij vééél te veel denken aan wat Microsoft deed met bijvoorbeeld Internet Explorer.
Google wil Admob overkopen (geen idee of dat al door is gegaan of niet) maar je kan Admob ads gewoon in iPhone programma's toevoegen, Apple heeft nu ook een eigen 'ad' systeem gemaakt, je hebt dus keuze uit beiden, en de beste zal het 'overleven'. Of misschien blijven ze wel naast elkaar leven.

Door Tweakers user VVVJeroen, donderdag 13 mei 2010 19:54

Ja klopt, ik ben ook niet tegen concurentie.. Wat ik meer bedoel is dat ik het slecht vind dat Apple zijn positie gebruikt om het ad systeem in te bouwen in het besturingssysteem. Hierdoor kunnen ze dus veel 'betere' ads aanbieden dan AdMob, enigszins de situatie met MS/IE.
Ik zou een parallel willen trekken met Google die een advertentie systeem verankerd in Android, maar daar wil ik me niet aan branden omdat ik me daar eerlijk gezegd niet in verdiept heb.

Door Tweakers user ZpAz, donderdag 13 mei 2010 20:22

Betere ads, admob kan hun systeem ook zo aanpassen dat ze hun ads op een andere manier tonen dan dat ze dat nu doen. Iets wat meegeleverd wordt met een OS hoeft niet per definitie beter te zijn, bijvoorbeeld Safari, een ander kan Firefox installeren op OSX, en kan dat beter vinden. Zo kan een ontwikkelaar nu ook voor beiden kiezen.

[Reactie gewijzigd op donderdag 13 mei 2010 20:22]


Door Tweakers user WernerL, vrijdag 14 mei 2010 11:34

Geen zin om alle reacties te lezen, maar zpaz.. weet jij WEL wat HTML5 is? ;)
HTML5 biedt echt te weinig om Flash te vervangen. De technieken waarvan men blijkbaar vind van wel vallen buiten de HTML5 standaard. Het enige wat HTML5 meer heeft dan HTML4 is een video-tag en een canvas-tag. En voor zover ik begrepen heb is de canvas-tag niets meer dan het bitmapdata object van AS3.

SVG is trouwens ook al 7 jaar oud... :+ De Flashplayer zal ongeacht op welk platform het draait de vectoren netjes door de GPU laten renderen, volgens mij gebeurd dat in de browser met svg niet.

Overigens vind ik dat Apple niet moet zeuren met hun open standaarden. Zelf willen ze hun eigen producten ook zo gesloten als maar kan hebben. En nu zijn ze ineens pro-open standaarden? Dat plaatje van 'We <3 choice' zou een leuke passende tekst zijn voor een demonstratie bij Apple.. :P

[Reactie gewijzigd op vrijdag 14 mei 2010 11:37]


Door Tweakers user ZpAz, vrijdag 14 mei 2010 14:02

Hoi Werner, zoals in mijn bericht staat is 'HTML5' een beetje een container woord geworden, local storage, is ook niet echt een onderdeel van HTML5, maar valt wel onder dezelfde noemer.

Bekijk de presentatie van iAd bijvoorbeeld eens, dat is wat normaal in flash gemaakt wordt en nu in 'HTML5'. En het kan grote delen dus prima vervangen, alsook de video tag e.d.

Daarnaast is er ook GPU support in de browsers zelf, voor bv de video tag, dmv open-gl en volgens mij renderen zowel webkit als firefox hun content dmv de GPU. Via webGL kan je de GPU direct aanspreken als je wil.

Over Apple en de open standaarden, hun iPhone en iPad platform is 'gesloten' als je het dat zo wil noemen inderdaad. Maar voor native applicaties is dat niet zo raar, native applicaties die daadwerkelijk voor het platform zijn geschreven zijn eigenlijk altijd beter dan applicaties welke overal op draaien.

Daarnaast is er vind ik een duidelijke scheidlijn tussen 'web' en lokaal. Voor lokaal kies je voor de software welke je goed vind bij het betreffende apparaat, maar het web moet voor elk apparaat toegankelijk zijn.

Door Tweakers user TIGER79, vrijdag 14 mei 2010 14:10

hhmmm, ff een systeem aanpassen zoals admob zal ook niet "even" gebeuren... Ze hebben natuurlijk een hele architectuur erachter zitten die het trouwens ook goed doet...
als Apple daadwerkelijk het doorsturen van statistieken en dergelijke wilt tegenhouden uit applicaties en dat alleen iAd dat doet dan kan admob helemaal niets beginnen, want tsjah developers willen die statistieken namelijk... jij geeft aan dat dan het beste overleeft, maar dan kun je hetzelfde zeggen over twee autofabrikanten met soortgelijke modellen, alleen die van fabrikant B heeft geen motor want dat mag niet ingebouwd worden van fabrikant A, en aangezien zij alle dealers hebben van beide merken dan moeten ze (volgens jou) "maar aanpassen"...

Ook snapte ik eerlijk gezegd het volgende niet :
"inderdaad Apple weigert flash op hun apparaten, maar wat hebben ze tot nu toe geweigerd? Eigenlijk niets, voor Android is er na 3 jaar ook nog niets te zien, als de ontwikkeling altijd zo 'snel' blijft gaan, dat lijkt me niet wenselijk of wel?"
eehhrmm, Apple weigert heel wat Apps in hun Appstore, sterker nog Apps die mogelijkerwijze concurreren met ingebouwde functionaliteit mogen simpelweg niet... Daar zijn verschillende voorbeelden van te vinden op het net, om een wat bekendere te noemen : alle problemen met Tom Tom (navigatie) en Voip (Skype bijv)...
Dat ze vervolgens bepaalde regeltjes aanpassen is in mijn ogen geen vrijlaat-brief...
Enne over dat Flash, geen Android ? Je hebt al gezien wat er standaard ingebouwd is in 2.2 ?
Je hele blog en reatcies tonen wel aan dat je van het een en andere iets afweet en, naar mijn mening dan, je gedachtengang nogal beïnvloedt wordt door andere krachten/bronnen/bedrijven maar ga vanaf nu aub iets beter uitzoeken hoe dingen in mekaar steken voordat je antwoord en/of überhaupt iets over schrijft..

Door Tweakers user ZpAz, vrijdag 14 mei 2010 14:57

hhmmm, ff een systeem aanpassen zoals admob zal ook niet "even" gebeuren...
Tsja, misschien niet even, maar als ze mee willen komen moeten ze dat wel doen, of misschien gaan ze op andere dingen concureren als prijs bijvoorbeeld.
Enne over dat Flash, geen Android ? Je hebt al gezien wat er standaard ingebouwd is in 2.2 ?
Ja, en is 2.2 al uit? Nee, en hoelang heeft men om flash zitten zeuren? Juist minstens 3 jaar voor mobiele toestellen, en na drie jaar is het er, nau chappau. Ben benieuwd hoelang het duurt voordat toekomstige updates naar de betreffende toestellen komt. Daarnaast komt het nu enkel maar uit voor de high-end devices op de markt. (Wanneer het uitkomt).
Daar zijn verschillende voorbeelden van te vinden op het net, om een wat bekendere te noemen : alle problemen met Tom Tom (navigatie) en Voip (Skype bijv)...
De 'problemen' met TomTom kan ik me zo niet voor de geest halen, maar die van Skype je hebt inderdaad gelijk dat dat over 3G geblokkeerd werd, maar dat was omdat de providers dit niet wilden, en om Apple goede deals te kunnen laten maken met de providers zijn ze daar mee akkoord gegaan, bij Tmobile bij de iPhone krijg je een 2Mbps lijn bijvoorbeeld (onbeperkt) er is geen enkel ander toestel wat voor dezelfde prijs ook zo'n internet pakket levert, you give some, you take some.
Dat ze vervolgens bepaalde regeltjes aanpassen is in mijn ogen geen vrijlaat-brief...
Enne over dat Flash, geen Android ? Je hebt al gezien wat er standaard ingebouwd is in 2.2 ?
Je hele blog en reatcies tonen wel aan dat je van het een en andere iets afweet en, naar mijn mening dan, je gedachtengang nogal beïnvloedt wordt door andere krachten/bronnen/bedrijven maar ga vanaf nu aub iets beter uitzoeken hoe dingen in mekaar steken voordat je antwoord en/of überhaupt iets over schrijft..
Jij beweert met 'droge ogen' dat er 'al flash is' voor mobiele apparaten, terwijl dit er nog niet is en zich al drie jaar laat wachten, dan vraag ik me af wie wat beter uit moet zoeken.

Over het weigeren van statistieken verzamelen, heb je daar concrete bewijzen van? Volgens mij was dit eens op tweakers geweest, maar was dit niet meer dan een gerucht? Dus zolang ze dat niet doen houden ze vooruitgang niet tegen, wanneer ze dat wel gaan doen, dan ben ik het met je eens dat ze dat wel doen.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 14 mei 2010 14:58]


Door Tweakers user TIGER79, vrijdag 14 mei 2010 15:22

met alle respect maar Flash lite in zijn vele vormen en versies wordt al jaren ondersteund en gebruikt op de mobiele markt : check maar eens naar Nokia toestellen, nog voor het hele iPhone gebeuren....
Trouwens, mijn HTC Hero heeft gewoon Flash support, hierbij een korte artikel :
http://www.slashgear.com/...strated-by-adobe-2447862/

Over de aangekaarte problemen met apps ging het niet om derde partijen (providers in dit geval) maar om Apple zelf : je mocht namelijk geen apps aanbieden emt dezelfde functionaliteit van ingebouwde Apple apps : denk aan een sms-inbox, een bel-applicatie, een camera-applicatie, een browser-applicatie :
http://www.betanews.com/a...-functionality/1222125984
Dat is maar een voorbeeldje... Dat was natuurlijk toen ook een probleem met tomtom bijv, want die wou een navigatie-applicatie uitbrengen, maar dat zou concurreren met de al ingebouwde in de iPhone (destijds google maps)...

concrete bewijzen zijn er zeker niet wat betreft iAd, voornamelijk omdat er weinig over wordt gezegd... Is zo'n gerucht waar of niet waar ? tsjah dat weten we dan niet met zekerheid, maar ik, als mobiele platform ontwikkelaar, hou er zeker rekening mee aangezien zo'n marketing standpunt van Apple wel bij hun zou passen... Ik zou dom zijn helemaal niet rekening te houden met geruchten...
Ik vraag me af in hoeverre het ee ngerucht is ; wij hebben ook de nieuwe developer's agreement binnen, en daarin staat toch echt :
"“The use of third-party software in Your Application to collect and send Device Data to a third party for processing or analysis is expressly prohibited,”
en is terug te vinden in dit artikel :
http://www.wired.com/epic...ls-the-iad-playing-field/

Door Tweakers user ZpAz, vrijdag 14 mei 2010 15:45

Flash lite is 'een flash' inderdaad, maar dat is hetzelfde als stellen dat een browser 'internet' ondersteund als het geen CSS of plaatjes kan weergeven. Met flash lite kan je enkel flash tonen wat rekening houd met flash lite, misschien kon je er wel een youtube filmpje mee afspelen, maar dat kan zonder flash ook.

Er zijn ondertussen trouwens al meerdere browser, meerdere camera applicaties en meerdere andere 'dubbele' applicaties te vinden, het skype gedeelte had wel met dataverkeer te maken, want over Wifi deed deze het wel atijd.

Over het iAd gebeuren, en als dat er voor zorgt dat AdMob geen statistieken meer kan gebruiken, dan zou dat inderdaad jammer zijn.

Door Tweakers user TIGER79, vrijdag 14 mei 2010 16:03

mobieltjes ondersteunen inderdaad al velen jaren internet, via Wap, en dat dat destijds geen CSS en plaatjes ondersteunde maakt het voor het begrip "internet ondersteuning" geen verschil ;) die apparaten ondersteunden gewoon internet :D
Trouwens Flash Lite is geoptimalisserd voor de mobiele platform, en ondersteund bijna de complete functionaliteit van de Flash Player 9 (met actionscript 20, dan, 3.0 nog niet, maar dat is zo'n beetje de enige tekortkoming)... Lite is meer als in "geoptimaliseerd" dan "afgekapte versie van"... Ooit eens de guidelines of informatie gelezen van hun :
http://www.adobe.com/devn...owsability_guidelines.pdf

En natuurlijk zijn er onderhand apps die bepaalde functionaliteiten dupliceren (let wel : NIET overnemen, heb jij een app die je sms-inbox vervangt ?), maar daarom heb ik in al mijn posts "was" gebruikt : als in verleden tijd... En ook heb ik aangegeven dat Apple langzamerhand bepaalde regeltjes heeft aangepast...
Het ging er mij alleen maar om dat jij specifiek vroeg "inderdaad Apple weigerd flash op hun apparaten, maar wat hebben ze tot nu toe geweigerd"... daarom mijn antwoord : ze hebben consequent voor een redelijke periode (jaartje ofzow) Apps geweigerd die dezelfde functionaliteit aanboden als hun eigen ingebouwde apps...
Het was niet de bedoeling dat het een welles/nietes discussie zou worden, dit is een feit, wij hebben het zelf meegemaakt, en daarom ook mijn antwoord, zie het maar als een verrijking van je kennis wat dat betreft...

[Reactie gewijzigd op vrijdag 14 mei 2010 16:04]


Door Tweakers user ZpAz, vrijdag 14 mei 2010 17:05

"inderdaad Apple weigerd flash op hun apparaten, maar wat hebben ze tot nu toe geweigerd"
Het 'wat' in dat zinnetje sloeg op flash, aangezien iedereen wel zeurt dat het er geweigerd is, maar Adobe het nog op geen enkel mobiel heeft kunnen uitbrengen, vandaar dat het 'wat' niets was.

Ze hebben inderdaad andere applicaties geblokkeerd, soms met geldige redens, en soms inderdaad met twijfelachtige, maar de meesten met twijfelachtige redenen zijn ondertussen wel geaccepteerd.

Door Tweakers user RoadRunner84, vrijdag 14 mei 2010 20:44

Prachtige feedback op het artikel van Adobe. Hoe ironisch dat ze zichzelf feitelijk het recht op bestaan uit praten.

Reageren is niet meer mogelijk